Poslední dobou, jak tak sleduji mladé lidi, obdivuji jejich bezprostřednost a uvolněnost. S radostí se na sebe usmějí a pořídí si fotku, natočí video, kde květnatě popíšou své zážitky a navzájem svou produkci posdílí s kamarády. Nebylo to tak dávno, kdy se člověk měl možnost podrobněji spatřit, vidět a slyšet, akorát tak na videu z maturitního plesu. Pohled na sebe přinášel jistou míru překvapení: „Ahá, to jsem já, aháá to je můj hlas?“ No byl to nezvyk. Dnes jsou děti na svůj obraz i zvuk zvyklé odmalinka. Je to běžná součást života. A tak častěji shledáme videa jednotlivců, které baví spíše tu mladší věkovou kategorií.  Ale najdou se i nadšenci z řady dříve narozených ročníků, kteří si tyto videa pustí alespoň ze zvědavosti. Taky jsem byla zvědavá a chtěla jsem více poznat tuto dnes už profesi.  Youtuber – mladý, rychle, vtipně, spíše krátce hovořící člověk o čemkoliv. Ne každého z nich lze vydržet poslouchat, naštěstí, je z čeho si vybírat. Což vede také ke kritickému myšlení, zodpovědnému třídění informací, které youtuber sděluje, což patří k rozvíjení klíčových kompetencí. Pokud vaše děti již nějaké youtubery sledují, je na místě se s nim seznámit. Nechat si od dětí vysvětlit, co je na nich baví. Jen tak můžete i vy zaujmout svůj postoj. Možná budete překvapení.

 A tady malá přehlídka youtuberů 🙂

Kovy

Například já jsem při hledání informací o Iránu, narazila na youtubera Kovyho a potom jsem se postupně proklikávala přes jeho různá videa. A výsledek? Dnes už nesleduji zprávy, pokud se chci něco relevantního dozvědět, zapnu si Kovyho – jeho videa jsou vtipná, krátká a smysluplně podložená ověřenými fakty.

Kovyhttps://www.youtube.com/watch?v=lvqgPR19-RQ

Lukefry – Lukáš Fritscher

„Dřív jsem hodně přemýšlel nad tím, že moje videa budou sledovat děti, a proto musí být vtipná, musím v nich mít hodně scének a různé paruky. Dnes už k videím takto nepřistupuju. Přemýšlím spíš nad tím, kdo bych chtěl, aby je sledoval. Když jsem třeba tvořil video o finanční gramotnosti, cílil jsem na středoškoláky a výš.“ říká Lukefry – youtuber, který velmi trefně přibližuje následky chování na sociálních sítích, které v tuto dobu nouzového režimu praskají svým zahlcením ve švech. Dozvíte se, jak zacházet s penězi, ale také jak si zachovat bonton, i když je to ve virtuálním prostředí, tyto informace jsou pro děti také užitečné.

Martin Rota a jeho Věděcké kladivo

„U Vědeckého kladiva nejsou obvykle studie nutné, jelikož mluvím o známých věcech, které se učí děti na druhém stupni ZŠ. Většina probíraných témat jsou tedy spíše dlouhodobě známá fakta – sto let stará fyzika, sto let stará chemie. Pokud se zabývám novějšími otázkami, jako je globální oteplování, tak se na různé studie podívám. Vědeckým kladivem se ale spíš snažím rozšiřovat výuku. Doplňovat ji laicky srozumitelným a jednoduchým vysvětlováním, jak co funguje, aby to pochopil, pokud možno každý.“ Hovoří o svých spotech další velmi přínosný youtuber. V této oblasti se můžete věnovat různým otázkám z oblasti chemie, fyziky, či matematiky. Výhodné je, že Martin dětem odborné informace propojí s běžným životem. Vyvarujete se tedy komentářům typu „na co mi to v životě vůbec je?!“.

Patrik Korenář – nejen o konspiračních teoriích v spotech Proč to řešíme

Tyto spoty mi přijdou obzvlášť důležité. Je pěkné učit se něco nazpaměť, ale mnohem důležitější je nad tím opravdu přemýšlet. Myslím, že aktuální situace nás vytrhla také z rutiny stereotypně probíhajících činností za sebou. Najednou jsme doma skoro všichni spolu a sledujeme zprávy, statusy apod.

„V dnešní době, kdy informace plynou neskutečnou rychlostí, nemají lidé problém se k nim dostat. Je ale obtížné rozeznat, co je správné. Já se snažím ukazovat cestu k tomu, jak si informace zjistit, i když nejsem odborník,“ přibližuje Kořenář. Ačkoliv podle něj není situace s mírou kritického myšlení a mediální gramotnosti mezi Čechy ideální, postupně se zlepšuje.

Následující videa vás přinutí s dětmi vést diskusi a povídat si, komunikovat, kriticky myslet, tvořit argumenty, přijímat jiné názory, a to jsou další dovednosti, které se ve škole kromě hlavních předmětů rozvíjí také, ale ne automaticky.